NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
الْقَاسِمُ
بْنُ
أَحْمَدَ الْبَغْدَادِيُّ
حَدَّثَنَا
أَبُو عَامِرٍ
عَنْ
زُهَيْرِ
بْنِ
مُحَمَّدٍ
عَنْ مُوسَى
بْنِ
جُبَيْرٍ
عَنْ أَبِي
أُمَامَةَ بْنِ
سَهْلِ بْنِ
حَنِيفٍ عَنْ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَمْرٍو عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
اتْرُكُوا الْحَبَشَةَ
مَا
تَرَكُوكُمْ
فَإِنَّهُ لَا
يَسْتَخْرِجُ
كَنْزَ
الْكَعْبَةِ
إِلَّا ذُو
السُّوَيْقَتَيْنِ
مِنْ
الْحَبَشَةِ
Abdullah b. Amr (r.a)
demiştir ki; Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Sizi terkettikleri
müddetçe siz de Habeşlileri terkedinîz. Şüphesiz Kâ'be'nin definesini,
Habeşlilerden iki cılız bacaklı birisinden başkası çıkarmayacaktır.
İzah:
Buhârî, Hac: Müslim,
fiten; Ahmed b. Hanbel V, 371.
Hadisin Buhari ve
Müslim'deki metinleri, Ebu Hureyre (r.a)'den rivayet edilmiştir. O rivayetlerde
ince bacaklı Habeşli bir adamın Ka'beyi tahrib edeceği bildirilmiş, define
(hazine) sözkonusu edilmemiştir. Zaten Ebu Davud'un rivayetindeki, Kâ'be'nin
definesinin çıkartılmasından maksat, Ka'be'nin yıkılıp altındaki hazinenin
çıkartılmasıdır. Ayrıca Buhari ve Müslim'in rivayetlerinde Habeşlilerin
terkedilmelerine dair bir kayıt mevcut değildir.
Hadisi şerif, Habeşliler
müslümanlara saldırmadığı müddetçe onlara sataşılmamasını, kendi hallerine
bırakılmasını emretmektedir. Bu konu 4302 nolu hadisin izahında ele alınmış ve
buna sebebin, müslümanlarla Habeşliler arasında büyük bir çölün bulunuşu
olduğunu söylemiştik. Bu hadiste ise efendimiz; Ka'beyi Habeşlilerin yıkacağını
haber vermiştir. Habeşlileri kendi hallerine bırakmanın bir hikmetinin de
onların müslü-manlara zarar vermelerine mani olmaktır.
Başka rivayetlerin de delaleti
ile anlaşılıyor ki, Ka'benin Habeşliler tarafından yıkılması Hz. İsa'nın
inmesinden sonra olacaktır. Habeşlilerin başında ince bacaklı birisi
bulunacaktır. Aslında Habeş milleti zayıf, çelimsiz bir ırktır. Ancak hadiste
işaret edilen olaydaki askerin başındaki şahsın bacakları çok daha ince
olacağı için efendimiz ona “ = İki bacakcik sahibi" demiştir.
Ka'benin Habeşliler
tarafından yıkılması Ka'be'nin yeryüzünden kalkması demektir. Bir rivayette
Ka'be'yi yedi sene kimsenin haccetmeyeceği, sonra yıkılacağı, Kur'an'm önce
mushaflardan sonra da kalplerden silineceği, insanların şiire, müziğe ve
cahiliye hikayelerine döneceği sonra Deccal'in çıkacağı ve Hz. İsa'nın ineceği
bildirilmektedir.
Kur'an-ı Kerim'de
Mekke-i Mükerreme'nin emin bir harem kılındığı bildirilmektedir.[Bk. Ankebut
67] Halbuki bu hadiste Ka'benin yıkılacağı bildirilmekte dir. Bu durum, hadisin
ayetle çelişki arzettiği izlenimim verebilir. Ama aslında bu çelişki sözkonusu
değildir. Çünkü Harem-i şerifin emniyeti dünya harabolup kıyamet yaklaşıncaya
kadardır. Ayetin bu hadiste tahsis edildiğini söyleyenler varsa da Kadı Iyaz
önceki görüşü benimsemiştir.